19 Jun 2016

Ex-SMK Tawau (80-89) sedia juadah berbuka untuk mangsa Kebakaran Kg Titingan







Sempena Bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan ini satu lawatan telah di adakan oleh bekas pelajar SMK Tawau tahun 1980-1987 yang di ketuai oleh Puan Safiah Yusuf dan Encik Hasanuddin Latif telah di adakan ke penempatan sementara mangsa kebakaran  yang terletak di Jalan Apas Batu 2 Tawau.

Tujuan lawatan mereka kali ini adalah untuk meninjau dan menyelami sendiri permasalahan dan keperluan yang di perlukan oleh mangsa yang mediami dan menduduki kawasaan berkenaan apalagi rata-rata dari penghuni beragama islam dan sedang mengerjakan ibadah puasa.

"Pada mulanya pihak kami ingin menyumbangkan juadah berbuka puasa di Masjid yang terpilih, tetapi tergerak hati untuk melihat sendiri mangsa di penempatan tersebut dan satu keputusantelah di ambil iaitu akan menyediakan juadah berbuka pada hari minggu iaitu pada 19/6/2016 kata Puan Safiah.

"Kami akan membeli sendiri segala bahan mentah dan akan memasak dan seterusnya menyediakan kira-kira 300 bungkus untuk set bebuka dan akan di bagi kepada mangsa yang berkenaan . Semua persiapan ini akan di buat di rumah saya sendiri iaitu di Kampung Muhibbah Tawau bermula pukul 10 pagi dan kepada rakan Bekas pelajar adalah di jemput hadir sekiranya ada kelapangan".

" Sekiranya ada kelebihan pihak kami bercadang akan menyediakan juadah sahur pada hari berikutnya tergantung kepada keadaan cuaca dan sumber tenaga yang ada" tambah nya.

Menurut salah seorang yang turut sama dalam tinjauan tersebut Encik Hasanuddin Latif, " berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul", hanya itu yang manmpu di ungkapkan untuk mengambarkan keperitan yang dihadapi oleh mangsa tambah lagi di bulan puasa yang mulia ini. Beliau juga berharap  agar mangsa tabah dan sentiasa bersabar dalam menghadapi cobaan bulan ramadan ini.

Dalam lawatan berkenaan mereka juga terserempak dengan ADUN Kawasan  N56 Apas iaitu Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan yang  tidak asing bagi mangsa yang sememangnya sentiasa datang dan membantu menyelesaikan segala permasalahan yang penduduk hadapi semasa berada di penempatan tersebut.

Adalah di harapkan usaha sebegini walaupun kecil tetapi ianya dapat memberikan senyuman kepada mangsa dan dapat meringankan sedikit beban di bulan puasa yang penuh dengan keberkatan ini. 

"Salam dari Bumi Balung"

Selamat berpuasa..

No comments: