25 Feb 2017

Aktiviti Datuk Tawfiq di hari Sabtu



Kelmarin saya tengok beliau seakan masih di Kota Kinabalu dan hari ini pula sudah sampai di Kampung Bukit Quoin Tawau , sebuah Kampung yang agak jauh jaraknya dari bandar Tawau. Kalau menaiki kereta sendiri ianya mengambil masa kira-kira 45 minit untuk sampai dan kalau naik pengankutan awam ianya mengambil masa 1 jam ke 1 jam 15 minit untu sampai ke kampung ini. Dengan jaringan jalanraya yang sudah berturap dapatlah menjimatkan masa, kos kerusakan kenderaan dan dapat mengurangkan risiko kemalangan dari berlaku.

Kampung Bukit Quoin mempunyai satu sekolah yang di panggil
SK Bukit Quoin Tawau dan sekolah ini mula beroperasi sekitar tahun 70 an dan pada permulaan nya hanya memiliki 6 bilik darjah yang di perbuat dari papan yang di ambil dari hutan yang berdekatan. Kini SK Bukit Quin telah mendap[at bangunan konkrik  dan dapat menempatkan pelajar dalam keadaan yang selesa. walaupun sekolah ini berada di awasan yang di kategorikan luar bandar tetapi ianya bukanlah halangan untuk para pelajar dan sekolah ini untuk mencapai kecemerlangan dalam akedemik dan terbukti Sekolah ini telah mendapat keputusan yang sangat baik pada peperiksaan UPSR 2016 dan tersenarai sekolah terbaik di daerah Tawau dan Negeri Sabah.

Didalam mengekalkan pencapaian sekolah ini di dalam bidang akedemik satu program telah di jalankan bagi memastikan pelajar dapat mencapai apa yang di inginkan oleh setiap ibu bapa, sekolah dan pelajar itu sendiri. Dengan kesedaran yang tinggi dan komitmen dari Persatuan Ibu Bapa dan guru sekolah ini, satu program motivasi telah di adakan bagi mencapai matlamat tersebut. program ini di namakan Program Motivasi Ibu Baba. Program kali ini telah di rasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan Sabah dan di harap dengan kehadiran Menteri itu sendiri ianya dapat membakar semangat ibu bapa serta pelajar agar mengutamakan pendidikan dan mengutamakan pelajaran dan peperiksaan yang bakal dihadapi tidak lama lagi. "Hanya pendidikan dan ilmu yang dapat merubah status ekonomi sesebuah keluarga dan hanya kerjasama murid, ibubapa dan guru saja yang boleh memastikan pencapaian akedemik akan di capai dengan tahap yang sangat maksima, jangan terlalu di fikir dan mendegar  pengaruh-pengaruh anasir luar yang hanya pandai cakap dan lansung tiada membantu penduduk-prnduduk kampung" kata Datuk Tawfiq semasa merasmikan acara tersebut.

Adalah lah di harapkan kerjasama dua hala di antara guru dan ibubapa, ibubapa dan pemimpin setempat dapat terus terjalin di dalam memastikan pelajar mendapat keputusan yang terbaik  dan menjadi insan yang cemerlang kelak seterusnya mendari tenaga sumber manusia yang berpendidikan, berpengetahuan di dalam mencapai negara maju dan penduduk yang berilmu pengetahuan.


Salam dari Bumi Balung...


Semuanya ada di Balung ada di Balung...


No comments: