15 Feb 2016

Ada SPM , takkan lah nak kerja yang kotor !!

Hari ini media masa terutamanya whatapp, telegram dan facebook di penuhi dengan cerita  dan gambar-gambar warga Bangladesh yang di khabarkan bakal mengisi kekosongan jawatan yang ada di Malaysia. Jumlah yang di jangka tiba di Malaysia bukan lah sedikit dan ianya hampir mencecah 4 % dari jumlah populasi penduduk Malaysia. Itu belum termasuk yang sudah ada dan sedang bekerja di Malaysia.


Ianya bukanlah hanya sekadar cerita kedai kopi dan ianya di sahkan sendiri oleh Menteri yang berkenaan dengan perkerja asing ini. Perbagai reaksi yang yang di tunjukkan oleh pelbagai lapisan rakyat yang ada di Malaysia. ada yang menyambutnya dengan perasaan yang positif dan tidak kurang pula menganggap sesuatu yang sangat negatif kepada sektor pekerjaan di tambah lagi dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu.

Umum mengetahui beberapa sektor yang sangat memerlukan tenaga kerja untuk meneruskan ataupun menjalankan operasi mereka seharian. Sektor yang di maksudkan ialah sektor perladangan dan sektor pembinaan. Kalau di lihat secara rambang mungkin agak sukar untuk melihat warga tempatan untuk berkerja di dalam pembinaan dan ianya mungkin tidak ada. Apalagi ianya alah satu dari kerja yang berat dan memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang tinggi dan ianya lansung tidak menarik minat warga tempatan untuk menceburkan diri dalam bidang ini.

Didalam sektor perladangan pula rata-rata pekerja bawahan nya
adalah dari golongan pekerja import dan jarang sekali dapat di lihat dan di dengar warga tempatan bekerja sebagai buruh di ladang-ladang kelapa sawit  terutama sekali yang melibatkan kerja yang berat seperti pemotong buah sawit.

Keadaan ini telah menyebabkan kerajaan mencari alternatif lain dalam merancakkan  industri perladangan dan pembinaan supaya ianya dapat bergerak seiring dalam kerancakkan ekonomi kini.

Diantara faktor yang membuatkan rakyat tempatan tidak berminat untuk menceburkan diri dalam bidang ini ialah;

1)  Keadaan kerja yang memerlukan tulang empat kerat dan ianya kotor.

2)  Pulangan gaji yang sangat kurang jika di bandingkan dengan sektor perkilangan.

3) Rata-rata penduduk Malaysia mempunyai taraf pendidikan serendah SPM dan mereka rasakan tak layak untuk kerja-kerja berat sebegini.

4)  Tak mampu bersaing tenaga dan kekuatan  dalam kerja sebegini dengan warga asing.

Ini adalah sebahagian keluhan yang selalu saya dengar dari warga tempatan sendiri.

Bersambung....

11.15 pm..


No comments: