31 Aug 2015

Tun Mahathir sudah lupa atau terlupa!!

Hari ini 31-8 2015 ialah hari Kemerdekaan bagi Negara Malaysia. Seperti biasa ianya di sambut dengan penuh meriah di setiap Kampung, daerah dan Negeri yang ada di Malaysia. Tahun ini merupakan tahun ke 58 ianya di sambut oleh segenap rakyat Malaysia dengan rasa bangga dan gembira dengan apa yang telah Malaysia kecapi selama ini.

Bila bercakap akan kemerdekaan saya teringat akan pejuang-pejuang terdahulu seperti Polis Tentera dan pemimpin yang telah bertungkus lumus dan banyak menabur jasa demi untuk menuntut kemerdekaan daripada pihak British pada ketika itu.

Kini semuanya hanya tinggal kenangan, kini semuanya hanya tinggal sejarah dan ianya tercatit di buku-buku akedemik yang banyak menceritakan akan sejarah kemerdekaan negara.

1998 ialah sejarah baru politik Negara yang sentiasa tersimpan erat di kotak pemikiran saya. Waktu itu saya baru berumur dalam lingkungan 20 an. Umum mengerathui akan pemecatan DSAI sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan juga Timbalan Presiden Umno pada ketika itu. Perbagai pihak dan lapisan masyarakat waktu itu tidak dapat menerima akan pemecatan tersebut. Pada waktu itu saya adalah salah seorang penyokong yang sangat tegar dengan perjuangan DSAI.

Demontrasi jalanan telah berlaku pada ketika itu dan ribuan rakyat Malaysia yang menyokong akan perjuangan DSAI turun kejalanan bagi menuntut bela dan memberikan sokongan . Pada ketika itu Mahathir Muhammad adalah perdana menteri Malaysia dan berbagai kenyataan di keluarkan dengan apa yang pengikut Anuar Ibrahim Lakukan. Saya teringat akan kenyataan nya yang berbunyi " Demonstrai dan refomasi jalanan oleh Anuar Ibrahim adalah melanggar undang-undang(1998)"

29-30August 2015 pula Mahathir Muhammad turun kejalan bagi memberikan sokongan kepada Bersih 4 !!. "Demonstrasi 4.0 ini adalah perhimpunan rakyat yang mahu menjatuhkan Najib(2015)"

Setelah hampir 20 tahun dia mengeluarkan kenyataan tentang refomasi yang penyokong DSAI adakan , terbaru dia mengeluarkan satu lagi kenyataan yang sangat bercanggah dari apa yang dia telah ungkapkan 20 tahun dahulu. Yang paling  memberikan tanda tanya dia turun bersama-sama untuk memberikan sokongan kepada Bersih 4 dengan tujuan untuk menjatuhkan kepemimpinan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi.

Persoalan nya apakah yang menyebabkan dia berkelakuan sedemikian, tiadakah  ruang untuk mereka berunding sebagaimana Tun Abdul Rahman berunding dengan pihak British dalam menuntut kemerdekaan Negara>

Apa pun ianya akan menjadi sejarah baru Negara dan ianya akan menjadi bualan dan rujukan kepada anak-anak bangsa di masa akan datang. Sejarah juga akan tertulis dan mungkin berbunyi "Mahathir sudah lupa"!!

No comments: