23 Dec 2015

Kami anak-anak Koko

Setelah hampir tiga puluh tahun berlalu akhirnya sebahagian dari kami "Anak-anak Koko" akhirnya dapat berkumpul di bawah satu bumbung buat seketika. Walaupun ianya dihadiri oleh sebahagian daripada kami  ianya sudah cukup menggamit akan kenangan kami sewaktu di zaman persekolahan dan zaman kanak-kanak.

Jika di perhatikan dari segi fizikal di antara kami memang sudah banyak perubahan yang berlaku. Jika dahulu kami dapat melihat semut  yang jauhnya 10 meter dengan tanpa memggunakan apa-apa bantuan tapi kini ada diantara kami yang terpakasa menggunakan kaca mata untuk melihat  walaupun dalam jarak yang dekat, jika dahulu rambut yang kami ada agak hitam dak ikal mayang tapi kini ianya seakan terdapat sedikit kilatan yang berwarna putih dan jika duhulu kami hanya bercerita akan keadaan diri sendiri tapi kini kami sembangkan akan keluarga masing-masing dengan penuh minat yang sangat tinggi.

Tapi itu semuanya hanyalah keadaan yang tidak dapat dielakkan oleh setiap insan yang bergelar manusia kerana memang fitrah manusia yang akan tua dimakan usia .



Apa yang saya ingin utarakan disini ialah nilai persahabatan dan nilai "kawan" yang sama-sama menempuh zaman sukar semasa  kecil dan zaman persekolahan yang kami tempuh semasa sama-sama tinggal dan tempat orang tua kami mencari penghidupan yang begitu terpahat di setiap hati sanubari kami di tempat yang bernama "Quoin Cocoa Estate". Ianya menggamit seribu kenangan yang tak mungkin dapat di beli denagn wang ringgit. Ada yang begitu melucukan dan ada yang yang sangat menyedihkan.

Bersambung......

No comments: