25 Oct 2015

BAJET 2016: KELEBIHAN PENJAWAT AWAM YANG TIDAK DISEDARI


Sebelum anda meneruskan bacaan penting mengenai manfaat yang diterima oleh penjawat awam tahun ini, saya ingin mengemukakan satu soalan kepada anda, sudahkah anda membaca Bajet Opposisi?. Salah satu yang terdapat di dalamnya ialah mengurangkan GST bukannya menghapuskan GST. Kedua, Bajet Opposisi juga mencadangkan bantuan wang tunai, tiada beza dengan BR1M. Maknanya, opposisi sekarang dalam erti kata lainnya telah menerima GST dan BR1M.
 
Baiklah tadi adalah intro iklan. Tahukah anda, Bajet 2016 yang baru dibentang juga memberi paling banyak manfaat kepada golongan B40 dan M40 terutama daripada aspek pelepasan cukai. Jika anda mengisi borang cukai pendapatan dengan tepat, maka kedua-dua golongan ini (B40 dan M40) akan menikmati pelepasan cukai yang sangat-sangat menarik. Saya tidak hairan jika mereka diberi pelepasan daripada membayar cukai pendapatan !

Manakala, golongan R20 kenalah membayar cukai kerana mereka adalah golongan yang mempunyai pendapatan yang tinggi.

M40 : Golongan M40 iaitu mereka berpendapatan antara RM3,860 hingga RM8,320 dengan semakan semula had pelepasan cukai. Buat julung kali, pelepasan cukai terkumpul diberikan kepada anak yang menyara ibu bapa berusia 60 tahun ke atas dan memiliki berpendapatan tidak lebih RM2 ribu ringgit.

B40 : Golongan isi rumah berpendapatan 40 peratus terendah (B40) adalah golongan yang paling mudah terjejas dan memerlukan kestabilan pekerjaan serta peningkatan pendapatan bagi menampung kos pendidikan, kos pemilikan perumahan dan kos sara hidup,”.

Pemberian khas tersebut adalah kepada semua penjawat awam manakala kepada pesara ialah kepada pesara berpencen.

Ada orang bertanya, on top of 250 pesara also get 2%? Jawapannya Ya. RM250 adalah pemberian khas secara one offmanakala 2% ialah pelarasan yang diterima setiap tahun.

Bagi pemberian faedah 1 KGT (Kenaikan Gaji Tahunan) tersebut adalah tambahan kepada yearly increment yang diberi mengikut Tarikh Pergerakan Gaji (TPG) 1 Jan, 1 Apr, 1 Julai atau 1 Okt. Jika TPG kakitangan adalah 1 Apr 2016 maka pada 1 Julai akan menerima tambahan 1 KGT lagi. Maka pada 2016 kakitangan kerajaan seolah-olah menerima dua kali KGT !
 
Bagi menghargai Perkhidmatan Awam di Malaysia, atas segala sumbangan dan khidmat bakti kepada negara, Kerajaan bersetuju:

1 . Memberi faedah pemindahan gaji bersamaan 1 kenaikan gaji tahunan mengikut gred yang akan memanfaatkan 1.6 juta dengan peruntukan RM1.1 bilion.

2. Menambah baik sebanyak 252 skim perkhidmatan yang akan memanfaatkan 406 ribu penjawat awam. 

3 . Menetapkan gaji permulaan terendah dalam Perkhidmatan Awam kepada RM1200 sebulan yang akan memanfaatkan 60,000 penjawat awam.

4. Menetapkan kadar pencen minimum RM950 sebulan, melibatkan hampir 50,000 pesara awam dengan sekurang-kurangnya 25 tahun tempoh perkhidmatan.

5. Melantik tetap pegawai lantikan Contract of Service yang berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun. Ianya memanfaatkan 10,000 pegawai kontrak.

Harapan saya, semoga kakitangan awam appreciate dan menyedari bahawa Kerajaan sentiasa menambah baik setiap tahun perkhidmatan awam di negara kita.

Semoga pada tahun hadapan, terdapat lagi penambahbaikan kepada penjawat awam, walau di mana anda berada.

Selamat Berhujung Minggu.

No comments: