30 Oct 2015

CNN DAN AL-JAZIERA DIJEMPUT DEBAT TONY PUA-ARUL KANDA, MARKAH AWAL KERAJAAN 3 - PAKATAN 0

0
MARKAH AWAL, KERAJAAN 3 PAKATAN 0
Selepas dua hari cabaran CEO 1MDB Arul Kanda, berlaku kesilapan politik di pihak Pakatan apabila Tony Pua tidak mempermudahkan cabaran tersebut. Sebaliknya, Tony Pua memberi pelbagai alasan politik seolah-olah mengelak. Dengan permulaan ini, bermakna Tony Pua (mewakili Pakatan) mendapat 0 dan Arul Kanda (mewakili 1MDB) mendapat 1 markah. 
Apakah yang ditakuti oleh Tony Pua? Adakah Tony Pua bimbang dan terngiang-ngiang dengan sindiran Dr. Tan Seng Giaw supaya beliau menutup mulut jika bercakap tidak memberikan fakta. Sehingga ke hari ini, Tony Pua tidak mampu menjawab soalan Dr. Tan Seng Giaw. Ini merupakan markah kedua kepada 1MDB, menjadikan Pakatan 0 - 1MDB 2.
Syarat Arul sangat mudah, iaitu Tony Pua mesti melepaskan jawatan sebagai anggota PAC. Daripada aspek integriti memang benar pun, anda tidak boleh memainkan dua peranan yang sama dalam satu isu yang besar dan di dalam dua wajah yang berbeza. Namun, Tony Pua memberikan pelbagai alasan politik. Tony Pua tertekan. Atau adakah, Tony Pua sudah ketakutan? Pada saya, ya dia sedang ketakutan.
Dengan tegas Arul berkata, "YB Tony Pua telah mencabar saya... untuk bersamanya dalam program bual bicara secara langsung. Saya menerima cabaran itu dan menanti untuk menjawab semua soalannya,".
Dalam masa yang terdekat pula, peristiwa DS Nizar Jamaludin meminta maaf kepada DS Najib di Mahkamah dua hari lepas kerana memfitnah DS Najib amat mengejutkan negara. Peristiwa ini menjadikan kem 1MDB mendapat markah ke-3 dan kem Pakatan kekal dengan 0. 
Adakah Tony Pua juga bimbang dimalukan sebagaimana DS Nizar Jamaludin terpaksa menebalkan muka meminta maaf kepada DS Najib? 
Kebimbangan Pakatan adalah, jika Tony Pua membawa sumber Sekunder (khususnya fakta doctorated) maka ianya akan menjadi malapetaka besar kepada mereka. Sebaliknya mereka sangat bimbang sekiranya Arul yang memegang semua kunci fakta 1MDB akan membentangkan sumber Primer. Inilah yang dimahukan rakyat. 
Saya mencadangkan, selain RTM, stesen TV CNN dan Al-Jaziera turut dipanggil menyiarkan secara Langsung debat ini.
Lawan Tetap Lawan!

No comments: